Dieci anni di Doppio Diploma in Genomica funzionale fra Trieste ed il Master de Génétique di Paris Diderot

19 Ottobre, 2018

2008-2018: dieci anni di Doppio Diploma tra la LM in Genomica funzionale dell’Ateneo ed il Master de Génétique di Paris Diderot

Nella settimana dal 22 al 26 ottobre, presso la Residenza RTM Living “ex Ospedale militare”, si terrà il corso “Regulation of gene expression” che fa parte delle attività previste nell’ambito del programma di Doppio diploma tra la LM in Genomica funzionale (Dip. Scienze della Vita) ed il Master de Génétique dell’Università Paris Diderot di Parigi ed è aperto a tutti gli interessati.

Quest’anno il corso assume un significato particolare poiché sono trascorsi 10 anni dall’attivazione del Doppio diploma. Questo programma ha dato la possibilità ad una sessantina di studenti di seguire un percorso internazionale che si è dimostrato essere un valore aggiunto per la loro carriera in ambito accademico o industriale.

La ricorrenza verrà celebrata martedì 24 ottobre 2018 alle ore 9 e vedrà la partecipazione di Alumni del Doppio diploma.

Il programma consente agli studenti iscritti nei due Atenei di svolgere il secondo anno nell’Università partner e di conseguire al termine del percorso il diploma sia dal nostro Ateneo che da quello di Parigi. Accanto al percorso di Doppio diploma con Parigi da quest’anno è attivo un nuovo Doppio diploma con l’Università di Rennes1 (Francia) che arricchisce ancora di più l’offerta didattica internazionale del Dipartimento e dell’Ateneo.

Programma:

Monday 22nd October

9.30 – 10.00 Get together: Coffee

10.00 – 10.30

G. Manfioletti

Dept. Life Sciences – University of Trieste

Welcome in Trieste and introduction to the course

10.30 – 12.00

F. Pagani

International Centre for Genetic Engineering and Biotechnology (ICGEB) – Trieste

“Pre mRNA splicing and disease”

14.00 – 15.30

B. Cosson

UMR Epigenetics and Cell Fate, CNRS - Paris Diderot University (F)

“An Angel to supervise ER localized translation”

15.30 – 17.00

E. De Paoli

Dept. of Agricultural, Food, Environmental and Animal Sciences - University of Udine

“DNA methylation: not all about silencing”

A. Marcello

International Centre for Genetic Engineering and Biotechnology (ICGEB) – TRIESTE

“Host cell defense mechanisms against viral infections

20.30 Get together at Forst Spiller - Riva Nazario Sauro, 14

Tuesday 23thrd October

9.00 – 10.30

C. Brancolini

Dept. of Biomedical Sciences and Technologies – University of Udine

“How activators of transcription supervise repression ”

S. Zacchigna

Dept. Medical Sciences – University of Trieste

“Novel genes to regenerate old hearts”

15.30 – 18.00 Visit to the Area Science Park Syncrotron Elettra

Wednesday 24th October

9.00 – 10.30

2008-2018: ten years of Double diploma

D. Sblattero – vice Director of DSV, University of Trieste

L. Collavin – Coordinator of the MSc in Functional Genomics, University of Trieste

B. Cosson – Master Degree in Génétics, University Paris Diderot

G. Manfioletti - Coordinator of the Double diploma, University of Trieste

B. Marini – Double diploma Alumni - Ulisse Biomed – TRIESTE

“ A success story”

10.30 – 12.00

A. Muro

”From gene therapy to genome editing with engineered nucleases”

14.00 – 15.30

L. Paillard

Institut de Génétique & Développement – Université de Rennes 1 (F)

“Understanding how RNA-binding proteins (jointly) regulate alternative splicing”

15.30 – 17.30 Poster session (Building H3, ground floor)

Thursday 25th October

9.00 – 10.15

E. Buratti

“The emerging roles of RNA metabolism in neurodegenerative processes”

10.15 – 11.30

R. Sanges

International School for Advanced Studies (SISSA)

”Exploring the emerging role of transposable elements in the animal nervous system"

11.30 – 12.45

L. Banks

“The role of Human Papillomavirus in the Development of Cervical Cancer”

Friday 26th October

9.00 – 10.30 Exams (Aula Magna, Building M)

Social events: Monday morning at 9.30 coffee together (meeting point 9.30 bus stop). Monday evening, pizza at Spiller (free for French and Italian students and speakers participating to the Erasmus week).

Location: Seminars will be held at “Nuova Residenza Universitaria “ex Ospedale Militare”

Download: